
09 dec A jogszerű eDM küldés alapjai – 1. rész
A vállalkozások különböző marketing eszközöket alkalmazhatnak annak érdekében, hogy ismertségüket a fogyasztók körében növeljék és ezáltal befolyásolják a fogyasztók döntését a tekintetben, hogy az egyes termékeket, szolgáltatásokat mely vállalkozástól vásárolják meg, illetve veszik igénybe. Ezen eszközök közé tartoznak a direkt marketing, más néven közvetlen üzletszerzés, különböző formái. Direkt marketing alatt a reklámozás azon formáját értjük, amely során a vállalkozás közvetlenül keresi meg a fogyasztókat a saját termékeire, szolgáltatásaira vonatkozó reklámokkal, hirdetésekkel. Ez a megkeresés történhet például postai úton, e-mail, sms, Facebook üzenet útján vagy akár telefonon keresztül. Bármilyen módon is szeretne azonban a vállalkozás kapcsolatba lépni potenciális ügyfeleivel, figyelemmel kell lennie a tevékenységet szabályozó hatályos reklámjogi és adatvédelmi jogi rendelkezésekre.
Jelen cikkben az elektronikus direkt marketing üzenetek (a továbbiakban: eDM üzenet vagy elektronikus hírlevél) küldésének – ezen belül is az eDM üzenet küldéséhez szükséges előzetes hozzájárulás – szabályaira térünk ki, tekintettel arra, hogy a közvetlen üzletszerzés ezen formáját a vállalkozások nagy része alkalmazza, viszont gyakran nem a jogszabályoknak megfelelő módon.
Előzetes, egyértelmű és kifejezett hozzájárulás
A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Grt.) 6. §-a szabályozza a közvetlen üzletszerzési (direkt marketing) célú megkeresések jogszerű küldésének feltételeit.
A Grt. rendelkezései szerint reklám természetes személynek mint reklám címzettjének közvetlen megkeresése módszerével, így különösen elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű más egyéni kommunikációs eszköz útján kizárólag akkor közölhető, ha ahhoz a reklám címzettje előzetesen egyértelműen és kifejezetten hozzájárult.
Amennyiben tehát egy vállalkozás potenciális ügyfelei részére eDM üzeneteket, elektronikus hírleveleket szeretne küldeni, úgy ehhez minden esetben szükséges a címzettek előzetes, egyértelmű és kifejezett hozzájárulása. Megfelelő hozzájárulás hiányában az ilyen üzenetek kéretlen reklámüzenetnek (spam) minősülnek.
A hozzájáruló nyilatkozatnak tartalmaznia kell a nyilatkozó nevét, továbbá azoknak a személyes adatoknak a körét, amelyek kezeléséhez a nyilatkozó hozzájárul. Egy eDM adatbázis esetében – amennyiben nincs profilozás – rendszerint elegendő a feliratkozó e-mail címét kezelni, de ne felejtsük el, hogy ilyen esetben is el kell kérni a feliratkozó nevét, valamint javasolt rögzíteni a feliratkozás időpontját is. Biztosítani kell továbbá, hogy a hozzájárulás önkéntes legyen, valamint az adatkezelés részleteiről a hozzájárulás megadása előtt megfelelően tájékoztatni kell a feliratkozót. Ehhez elengedhetetlen, hogy a vállalkozás rendelkezzen a GDPR szabályainak megfelelő adatkezelési tájékoztatóval, amelyet a feliratkozó felületről elérhetővé kell tenni. Amennyiben a reklám, amelyre a hozzájárulás vonatkozik, csak meghatározott életkorú személyek számára közölhető (pl. alkoholos italok reklámja), a hozzájárulásnak tartalmaznia kell a születési időt és helyet is.
Elektronikus hírlevélre történő feliratkozásra általában különböző weboldalakon történő regisztráció, webáruházakban történő vásárlás során vagy különböző promóciók, nyereményjátékok keretében kerül sor. Ahhoz, hogy a hozzájáruló nyilatkozat ilyen esetekben is megfeleljen a jogszabályi követelményeknek, a következőkre javasolt odafigyelni.
A hozzájáruló nyilatkozatnak minden esetben meg kell előznie az eDM üzenet küldését, tehát csak olyan címzetteknek küldhető üzenet, akiktől a vállalkozás a hozzájárulást már beszerezte. Nem elegendő továbbá a hírlevélküldésre csak pl. a weboldalra vonatkozó Adatkezelési tájékoztatóban utalni, illetve nem vonható össze a direkt marketing üzenetek fogadásához adott hozzájárulás a Felhasználási feltételeket/Általános Szerződési Feltételeket, illetve a weboldalra vonatkozó Adatkezelési tájékoztatót elfogadó szöveggel. A hírlevélre történő feliratkozásnak el kell különülnie az egyéb hozzájárulásoktól, amelyre a legmegfelelőbb megoldás egy külön erre vonatkozó checkbox elhelyezése a hozzájárulások megadására szolgáló felületen. Ennek a checkbox-nak alapértelmezett állapotban üresnek kell lennie, így biztosítható, hogy a hozzájárulás valóban kifejezett legyen, hiszen ilyen esetben az érintett tevőleges magatartása szükséges a hírlevélre történő feliratkozáshoz. Az egyértelmű hozzájárulás követelményébe továbbá az is beletartozik, hogy az érintetteket a hozzájárulás megadása előtt arról is tájékoztatni kell, hogy milyen reklámüzenetek fogadásához járulnak hozzá (azaz kinek a reklámüzenetei kerülnek majd kiküldésre részükre).
Cikkünk következő részében az eDM üzenetekről való leiratkozás szabályait tárgyaljuk.
Amennyiben a direkt marketing szabályozás részleteit illetően kérdése merült fel vagy konkrét jogi megoldásra van szüksége, forduljon hozzánk bizalommal!
Budapest, 2021. február 18.