A jogszerű eDM küldés alapjai – 2. rész

Cikkünk 1. részében az elektronikus direkt marketing üzenetek (a továbbiakban: eDM üzenet vagy elektronikus hírlevél) küldéséhez szükséges előzetes hozzájárulásra vonatkozó követelményeket tárgyaltuk. A következőkben az eDM üzenetekről való leiratkozás szabályait, valamint az ilyen üzenetek egyes tartalmi elemeire vonatkozó szabályokat ismertetjük.

Leiratkozás

Amennyiben egy vállalkozás elektronikus hírleveleket küld, azt is feltétlenül biztosítania kell, hogy a címzettek a hírlevélről bármikor le tudjanak iratkozni. A vonatkozó jogszabály ugyanis kimondja, hogy az érintett a hozzájáruló nyilatkozatát bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonhatja. A hírlevélről történő leiratkozás lehetőségét minden esetben mind elektronikus levél útján, mind postai úton biztosítani kell akként, hogy a nyilatkozatot tevő személy egyértelműen azonosítható legyen. Az elektronikus levél és a postai út mellett javasolt továbbá a hírlevelekben elhelyezni egy leiratkozási linket is, továbbá egyértelmű és szembetűnő tájékoztatást kell adni arra a címre és egyéb elérhetőségre vonatkozóan, ahol az érintett visszavonhatja a hozzájárulását, illetve bejelentheti, ha a továbbiakban nem kíván ilyen módon reklámokat kapni.

A reklámozó vállalkozásnak, a reklámszolgáltatónak, illetve a reklám közzétevőjének a náluk hozzájáruló nyilatkozatot tevő személyek személyes adatairól nyilvántartást kell vezetnie. Ezek az adatok kizárólag a hozzájáruló nyilatkozat visszavonásáig kezelhetők és csak a hozzájáruló nyilatkozatban foglaltaknak megfelelően, harmadik fél számára kizárólag az érintett előzetes hozzájárulásával adhatók át. Ha az érintett visszavonja a hozzájárulását, úgy az adatbázisban kezelt minden személyes adatát haladéktalanul törölni kell és részére hírlevél a továbbiakban nem küldhető.

Az elektronikus hírlevél egyéb tartalma

Az elektronikus hírlevelek tartalmának kialakításakor a reklámjogi és fogyasztóvédelmi szabályokon túl figyelemmel kell lenni az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény rendelkezéseire is, különösen annak 14/A. §-ára, amely szerint az elektronikus hirdetéshez kapcsolódóan (az elektronikus hírlevél ugyanis ennek minősül) egyértelmű tájékoztatást kell adni – többek között – az elektronikus hirdetés e jellegéről és az elektronikus hirdető, illetve elektronikus hirdetés e-mail vagy azzal egyenértékű egyéni kommunikációs eszköz útján történő küldése esetén a valós feladó személyéről, amint a hirdetés hozzáférhetővé válik az érintett számára.

Amennyiben a direkt marketing szabályozás részleteit illetően kérdése merült fel vagy konkrét jogi megoldásra van szüksége, forduljon hozzánk bizalommal!

Budapest, 2021. február 18.